مرتضی پاک نیت

بلاگ تحقیقاتی و علمی و پژوهشی...

مرتضی پاک نیت

بلاگ تحقیقاتی و علمی و پژوهشی...

مرتضی پاک نیت

این بلاگ حاصل 10 سال تجربیات بنده هست، به همین دلیل تحقیقاتی و پژوهشی بوده، و برای دانشجویان و کاربران عزیز و گرامی جهت رشد و شکوفایی علم و علم اندوزی ایجاد گردیده است.

با مدیریت: مرتضی پاک نیت

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۲۳ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۸ - زهرا محمودی
    احسنتم
نویسندگان

خیار عیب

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹ ب.ظ

خیار عیب یکی از انواع خیار در فقه و حقوق اسلامی است که بر اساس آن در صورت معیوب بودن شیء مورد معامله خریدار حق برهم زدن معامله را دارد. به عبارت دیگر این خیار در جایی ایجاد می‌گردد که مشتری کالایی را که معیوب است، خریداری کرده‌است. خیار عیب ویژه عین معین است.

مفهوم عیب

درباره مفهوم عیب گفت‌وگو بسیار شده‌است. مشهور فقها معتقد هستند که «هر فزونی و کاستی از اصل خلقت عیب است».[۱][۲] به گفتهٔ برخی دیگر از فقیهان «در محصولات ساخت بشر، خارج شدن از مجرای طبیعی با فزونی یا کاستی عیب است».[۳][۴] گروهی دیگر نقص در مرتبه متوسط را عیب نامیده‌اند.[۵] ناصر کاتوزیان با توجه به جمع این چند نظر معتقد است: «عیب، نقصی است که از ارزش کالا یا انتفاع متعارف آن بکاهد».[۶] در تعریف حسن امامی عیب عبارت است از «زیادتی یا نقصان جزء یا صفت شیئی است نسبت به نوع خود».[۷] بر مبنای نظر لنگرودی «کمی و کاست یا زیادی و فزونی که برخلاف عادت و متعارف در چیزی یا حیوانی عیب است».[۸]

بر مبنای مادهٔ ۴۲۶ قانون مدنی تشخیص عیب بر حسب عرف و عادت می‌شود و بنابراین ممکن است بر حسب ازمنه و امکنه (زمان‌ها و مکان‌ها) مختلف شود.[۹]

شرایط خیار عیب

طبق قانون، خیار عیب وقتی برای مشتری ایجاد می‌شود که عیب پنهان باشد و عیب در زمان عقد وجود داشته باشد.[۱۰]

بنابراین قانون‌گذار دو شرط را برای خیار عیب مؤثر قرار داده‌است:

۱. مخفی بودن عیب، زمانی است که مشتری به وجود عیب جاهل باشد اعم از این که این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب واقعاً مستور بوده‌است یا این‌که ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده‌است.[۱۱]
۲. موجود بودن عیب حین عقد، هر چند عیب باید در زمان بیع وجود داشته باشد اما با این وجود ۳ استثناء در این مورد وجود دارد.
  • عیبی که بعد از بیع و قبل از قبض در مبیع حادث شود در حکم عیب سابق است.[۱۲]
  • اگر عیب حادث بعد از قبض در نتیجه عیب قدیم باشد، مشتری حق رد (زیان دیده از خیار عیب برخوردار است) را نیز خواهد داشت.[۱۳]
  • عیبی که بعد از قبض و در زمان خیار مختص مشتری ایجاد شود در حکم عیب سابق است و مشتری از خیار عیب برخوردار است.[۱۴]

مواردی که مشتری نمی‌تواند بیع را فسخ و فقط می‌تواند آرش بگیرد.

  1. در صورت تلف شدن مبیع نزد مشتری یا منتقل‌کردن آن به غیر.
  2. در صورتی که تغییری در مبیع پیدا شود اعم از این‌که تغییر به فعل مشتری باشد یا نه.
  3. در صورتی که بعد از قبض مبیع، عیب دیگری در آن حادث شود مگر این‌که در زمان خیار مختص به مشتری حادث شده باشد که در این صورت مانع از فسخ و رد نیست.[۱۶]

خوب سوالی که برای همه پیش می اید این است،که چرا در پروژه ها انقدر اشکالات و دو طرف ناراضی از هم می شوند،مثلا موسسه های تحقیقاتی یا افرادی که پروژه و پایان نامه انجام می دهند،دچار این مشکلات می شوند.

اول این که کسی که وقت برای درس یا پروژه خود نمی گذارد،ممکن است کل زندگی اش بر همین اساس و مبنا باشد.که اصلا هیچ وقتی و ارزشی برای خود قائل نشود.در مواجه با این گونه افراد باید گفت که:

بله، اگر قرار باشد به همین راحتی در برابر یک مسأله کم بیاورید، یعنی در برابر همه مسائل کم می‌آورید. چون این نشان می‌دهد که در مورد آن مسأله بخش طغیان‌گر مغز شما دنبال راحتی بوده و بخش خودمهاری مغز شما نتوانسته در برابرش بایستد بنابراین دست از کار کشیده‌اید و به حرف بخش طغیان‌گر گوش کرده‌اید... این یعنی بخش خودمهاری مغز شما کوچک و ضعیف است و نیاز به تقویت دارد.

پس به راحتی می توان گفت این گونه افراد به هیچ جایی نمی رسند،زیرا درس خواندن بدون تلاش و کوشش و با پول و تقلب راهی به پیش نمی برد،و اینه انسان را ضعیف تر می کند و در طول دوران درس خواندن که وظیفه ما است و باید ان را به درستی انجام دهیم،این کار را از خودمان سلب و مثل یک مسکن عمل می کنیم.

و همینطور تنبلی هایمان زیاد و به همین ترتیب نمی توانیم در هیچ کاری موفق باشیم.

موفقیت در تلاش و کوشش گنجانده شده است.

موفق باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۷
مرتضی پاک نیت